fnö, fnö, fnö - dricker du RIESLING?!

Klickade på en länk på Aftonbladet till en vinexpert som skulle berätta om sina "guilty pleasures" och tänkte "det här blir bra!" för jag är ju intresserad av goda viner. Såklart ingen finsmakare på det viset - jag är långt ifrån att spendera 600 kronor på en flaska på systemets vinkällare men jag tycker ändå att jag har lite koll. Pfft! Så fel.

Mikael Möllstad skriver om sina viner som han bara drack utomlands och sen inte smakade bra hemma, om att han blandat lite campari i halvtaskigt vitt vin, om fruktbåler på vin och jag läser detta mest som bra tips som jag måste testa. Sen gör han en lista på sina skyldiga vinnöjen och man läser att det billigaste av hans synder kostar 149 kronor. Vin för 300 är med på listan av synd-viner och jag sitter bara med ögonenbrynen höjda. Jag förstår att artikeln är riktad åt riktiga vinkännare. Men vad fan? Min mamma har jobbat med vin (bland annat) så länge jag kan minnas och när man frågar henne om vinråd så vaskar hon fram fantastiska viner för max 89 kronor.

Jag blev provocerad. Jag hoppas aldrig att jag aldrig blir en sådan vinsnobb som tycker att det är skam att dricka vin som är billigare än 200 kronor. Det måste vara så fruktansvärt utmattande att inte kunna njuta av ett glas "husets" på krogen utan att man alltid måste söka sig till vinbarerna. Tänk att sitta på en restaurang med en sån snobb och betälla in ett glas Riesling (som han hade som exempel för skyldigt vin) och personen i fråga kollar snett på mig och mummlar något om hur ute du är. Så bull när ditt favoritvin står på utelistan.

Nä, nu slog det mig precis att det väl går att dra paralleller till mitt intresse för kläder och att Möllstad kanske inte begriper hur jag kan ändra smak från säsong till säsong. Förut tyckte jag att udda kavajer var astöntigt och idag längtar jag efter den perfekta tweedkavajen. Smaken förändras ju efter att man tröttnar på saker och nytt, spännande dyker upp! (inte för att tweed är särskilt nyttt..) Kanske menade han inte att vinerna var billiga utan att märkena var ute så som det inte är särskilt modernt med typ dödskallemönster som fanns överallt för ett par år sedan men som nu blivit dödssynd. Eller typ strass på bakfickorna begriper man inte att folk hade men det är kanske någons guilty pleasure nu... Nu är det du, som inte är modeintresserad, som tycker att jag låter som en idiot.

Nu har jag grubblat så länge på en fråga att jag tillslut fick fram ett svar. Känns lite snopet. Och långt blev det. Kul att ni hängde med mig! Nu är jag så förbannat jävla trött på mitt huvud och det här inlägget och klockan är inte ens elva.




Kommentera mera:

Jag heter:
Glöm mig inte.

Min epost är: (hemlig)

Jag har en blogg också:

Erika, detta är vad jag vill säga dig:

Trackback
RSS 2.0