terror måste inte ha taliban.

Vecka 29, 2011 hoppas jag att jag kommer minnas för alltid. Så mycket som hänt! Vet inte riktigt vart jag ska börja. Kan ju börja med det absolut värsta med hela veckan och det är terrordåden i Norge. Det har verkligen tagit hårt på mig, först rädslan när bomben ägt rum - när man helt säkert trodde att det var någon Jihad-grupp som skulle fortsätta bomba överallt. Ängsligheten kring det och det ständiga motsägelsefulla i tankesättet - hur jag egentligen hade velat utesluta det direkt för man vill ju inte verka så främlingsfientlig. Men är det så konstigt när en grupp inte var sen på att "ta åt sig äran" för dådet? Det krävs en sjuk mentalitet för att man ska vilja ta åt sig äran för något sånt. När man sen fick reda på att det var en norsk svenne som stått och avrättat ca 20 människor på en ö så växte bara känslan av obehag och att då vakna dagen efter och se att siffran växt till 85 stycken så kollapsade jag bara. Det är så overkligt hemskt.

Nu vill jag prata om ett problem som jag tycker är förjävligt och det är de som säger att det är hyckleri att ta så illa vid sig av detta när man knappt bryr sig om att sånt här händer varje dag i andra länder. För det första: De som knappt bryr sig om det... Ja, de ska verkligen skämmas för det är klart att man bryr sig. Men det går ju inte att relatera till precis allt ont som händer i världen. Jag gör det lite för ofta vilket bara leder till så vansinnigt mycket ångest och hopplöshet att jag bara måste avskärma mig för att orka. Men det är väl självklart att man tar det extra hårt när det sker i ett grannland. Det innebär att det lika gärna kunde ha hänt här! Speciellt med tanke på vem gärningsmannen var och vilken sjuk politik vi har dragit in i vår riksdag. Man kan sätta sig in i hur det var på ön och hur det var att vara anhörig på ett annat sätt än man kan till sådant som händer så långt här ifrån.

Och nu till 3 saker som gör mig förbannad på Aftonbladet.
1. När de gick ut med att det var en Jihad-grupp som låg bakom dådet utan att kolla upp det alls. Mycket av det hat mot andra kulturer som nu skapade gärningsmannen fick en chans att blomma lite.
2. När en dåre skrev att Norge fått sitt 9/11. Ursäkta men till och med jag blev offended. 3000 vs. 93? Ska Norge gå i krig mot nazisterna nu? Det ser jag fram emot i så fall.
3. Att de lägger 20 sidor+ på det här. Varje dag. Ja, nu kanske jag låter som en av dem som jag tidigare surade på men det finns faktiskt fler nyheter än det här och vi vet att ni bara gör det för att det säljer.

Nu hade jag tänkt skriva så mycket mer om veckan men vi får nog dela upp det.

 



Kommentera mera:

Jag heter:
Glöm mig inte.

Min epost är: (hemlig)

Jag har en blogg också:

Erika, detta är vad jag vill säga dig:

Trackback
RSS 2.0