min brunch-omelett!

Eftersom att jag gottar mig med att vara ledig idag också så unnade jag mig en omelett. Det ska ju vara "det enklaste man kan göra" enligt många men för er som inte heller tycker att det är så jävla lätt så ska jag ge er min lilla twist på kanske det godaste enkla man kan göra. Förutom pasta med pesto. Känns fel att inte skriva det med tanke på hur underbart det är.

Erikas Omelett!

Smet:

- 3 ägg
- 1 skvätt mjölk
- havssalt
- oregano
- svartpeppar
- paprikapeppar

 

Fyllning:

- tomatsalsa
- prästost
- basilika

 

Börja med att vispa ihop ingredienserna till smeten. Det går bra med två ägg också men då får du tänka på att det bara får bli EN skvätt mjölk för annars blir du tvungen att ta ett ägg till... Det fina med dessa omeletter är att du inte alls behöver ta det jag tog i för du kan bara prega i precis vad du vill. (Rekommenderar dock dessa ingredienser för det blev väldigt gott. Lite pizzakänsla.)

 

Sätt på plattan på lite varmare än medel och dutta i lite olja och låt detta bli varmt. Undertiden kan du tömma diskmaskinen eller torka av efter din kryddning som kom lite utanför. Håll igång! När det är varmt häller du på din smet och sen får man ta det försiktigt för det är väldigt lätt att det blir äggröra om du är för häftig. Ta bara en stekspade och för det igenom smeten så att allt stelnar. Mycket möjligt att du misslyckas första gången men det är inte omöjligt för det.

 

När det blivit relativt stelt över hela omeletten så skivar du på ost (räcker på ena halvan), brer på tomatsalsan och strör över basilika. Nu blir det lite meckigt för nu ska du vika skiten. Tippa stekpannan och få under hela spaden under ena halvan av omeletten flippa över. Fös över den på en tallrik och tada! En kopp kaffe på det!

 

Omelett är verkligen kanon för det innehåller så mycket protein och du kan variera i det oändliga. Fyll med svamp, seranoskinka, spenatröra, fetaost... Okej, nu bara name-droppar jag allt jag tycker om men ni fattar poängen.



Kommentera mera:

Jag heter:
Glöm mig inte.

Min epost är: (hemlig)

Jag har en blogg också:

Erika, detta är vad jag vill säga dig:

Trackback
RSS 2.0