hur man tjatar sig till drömjobbet.

Nu ska jag berätta för er vad jag pysslat med rent karriärmässigt! För det har ju hänt en del. Sist vi snackade så hade jag precis skrivit tenta och trodde att jag skulle läsa Biomedicinsk teknologi på heltid till hösten!

Detta blir en lite längre historia men det är nog rätt nyttigt om vill ha råd i ditt jobbsökande.

Vad som hände var att jag var och sökte sommarjobb i slutet av Mars. Eftersom att jag jobbade på ZARA innan och älskar kläder så tyckte jag att det var en smart idé att söka i butiker då det är där jag har lite att komma med. Lämnade till 4 butikschefer innan jag gick in på Tiger of Sweden och frågade efter managern där, skakade hand och innan jag förstod något så stod han och intervjuade mig på plats. Kände mig som en idiot men behöll mitt cool. Det visade sig att de hade en tjänst som skulle bli ledig och han skulle fundera på mig så veckan efter gick jag in igen och frågade hur det gick. Nej, jag är inte så kaxig och modig att jag bara traskar in och tjatar utan jag hittade på att jag glömde lämna referenser och poängterade detta när jag kom in (fast det var faktiskt en lögn som var sann, bara att det inte var därför jag gick dit. Det kallas alternativa sanningar.). Jag hade verkligen inget alls att vara nervös eller känna mig dum över för vad han gjorde när han hörde vad jag ville var att utbrista "Fan vad nice med lite engagemang!".

Ett par veckor och ännu ett tjat-besök senare fick jag äntligen en intervju som gick jättebra förutom att jag inte fick jobb på Tiger, det blev heltid på Marty istället - som har samma ägare! Att fixa heltidsjobb och heltidsstudier samtidigt kändes omöjligt och eftersom att jag tycker mycket mer om kläder än kromosomer (okej, inte mycket mer för kromosomer är awesome) så blev det att jag slutade plugga för att satsa på jobb istället.

Hade en helt fantastisk tid där, med helt underbara kollegor, innan mitt vikariat tog slut och jag gick på semester. Som tur var så har jag fått mitt vikariat förlängt och som om inte det vore nog blev jag ändå förflyttad till Tiger. Så där är vi nu! Hade min första dag igår och det kommer bli så himla roligt!

Viktigast med det här är att jag vill uppmana er att inte ge er! Chefen kommer inte tycka att du är tjatig för han/hon får minst 10 CV om dagen och kommer omöjligt ihåg dig om du inte sticker ut. Vilket alla gör på sitt eget sätt! Förutom ni Gina-tricot-töntar som klär er likadant och ser likadana ut... Har ni ens någon själ?

Nåja, hade inte så mycket mer att säga om den saken mer än att det går bra nu.




Kommentera mera:

Jag heter:
Glöm mig inte.

Min epost är: (hemlig)

Jag har en blogg också:

Erika, detta är vad jag vill säga dig:

Trackback
RSS 2.0