kvällar.

Jag älskar den här tiden på dygnet, när det är för sent för att göra något vettigt och man utan dåligt samvete kan lägga sig med datorn i knäet och läsa bloggar och slötitta på tv. Då man kan poppa popcorn. Flytta ett par meter i soffan och krama om sin kära. Man lägger ner alla tankar på att plugga eller städa utan bara låter sig själv ta det lugnt.

Vanligtvis brukar jag vilja att denna tiden börjar efter nio, då vill jag "hålla kväll" och jag har många gånger blivit hånad över att jag använder mig av det uttrycket. Töntigt är det! Men jag kan tyvärr inte komma på någon annan formulering som passar bättre för bara jag säger "hålla kväll" så tänker jag tillbaka på när man var liten och familjen satt framför tv:n tillsammans och slöade. Om någon, efter nio, ville få något gjort så kändes det som ett stön i hela familjen och jag vet inte hur många gånger mamma vädjat "men nu håller vi kväll". Det är ett fint uttryck som klingar av total avkoppling och lugn.

Dock så är det vinter nu. Då vill jag hålla kväll vid sju. Gärna ännu tidigare om jag får. Det mörknar redan vid fyra och då kan man gott hålla kväll tycker jag. Tänd lite ljus, laga god mat, drick ett glas vin eller en kopp te om d är noga med att det är tisdag och gör något som du bara tycker om och för guds skull tänk inte ens på det du "borde" göra. Full rulle hela dagen om du så vill men de där timmarna att hålla kväll, glöm inte dem.





Kommentera mera:

Jag heter:
Glöm mig inte.

Min epost är: (hemlig)

Jag har en blogg också:

Erika, detta är vad jag vill säga dig:

Trackback
RSS 2.0