Lila dag idag!

Idag stöttar vi alla ungdomar med ångest och osäkerhet över sin sexuella läggning genom att bära något lila! Vad som helst! Har du ingen lila tröja kanske du kan springa in i en hylla så att du får en rejäl blåtira, de brukar se lila ut. Annars går det ju bra med bara en lila scarf eller ett halsband. Eller en ring. Kanske har du lila skor? En kjol hängandes någonstans som du inte använt på evigheter. Något som du har på dig som andra lila folk kan se och känna gemenskap med.

Detta kan ju låta lite fånigt, det håller jag med om. Kanske mest över att jag är omringad av människor som ser det här som en självklarhet. Men faktum är att i princip varje ungdom någon gång är osäker över sin läggning, vissa mer än andra. Det är ju då man kommer underfund med vem man är! Jag var själv jätteförvirrad någon gång i gymnasiet innan jag insåg att jag tycker alldeles för bra om att pussa pojkar för att vara lebb. Det sjukaste var att jag då var ganska besviken över detta faktum, precis som att det inte riktigt var accepterat att bara vara traditionellt hetero. Rent generellt så tror man ju som ungdom att omvärlden inte accepterar en för vad man är.

Det är just därför såna här dagar finns. Det är superviktigt att detta inte är tabubelagt längre för sålänge det är det så kommer det inte att bli bättre. Och det är ju en ganska enkel sak att göra för något som är så självklart. Jag hoppas i alla fall att fler klär sig lila och framför allt att de som känner sig osäkra ser detta och känner att de visst det är accepterade och respekterade oavsett läggning. Man kan aldrig någonsin hjälpa vem man blir kär i, det har hjärnan tack och lov inte med att göra.

 

Länken till facebook-sidan med lite mer information finns: här!


Kommentera mera:

Jag heter:
Glöm mig inte.

Min epost är: (hemlig)

Jag har en blogg också:

Erika, detta är vad jag vill säga dig:

Trackback
RSS 2.0