potatismos och pestofärsbiffar

Nu är jag proppmätt! Första gången jag gjorde potatismos själv och färsbiffar på vanlig soyafärs. Brukar annars använda den i fyrkantig förpackning från Hälsans Kök men det fanns inte så man får taga vad man hava.

Dock så kom jag inte på att jag ville dela med mig av detta förrän jag nästan ätit upp. Men receptet kan man ju få utan aptitliga bilder. Jag tänker ta för givet att ni inte alls kan laga mat och ta det steg för steg!

Potatismos med parmesan
Du behöver:
* Så många potatisar som du vill, jag hade ca 12 medelstora
* 1,5 dl mjölk
* En relativt stor klick smör
* Riven parmesanost, typ ½dl
* Salt, mycket!
* Vitpeppar, 1-2 krm
* ev persilja

1. Skala potatis, skär i bitar så går det snabbare.
2. Lägg i en kastrull, fyll med så mycket vatten att det täcker dem och koka upp.
3. Koka i ca 15 minuter. Prova att sticka något i dem, går de isönder så är de klara.
4. Häll av vatten! Mosa sen med valfri sak men tänk på att det gör ont om du använder näven. Mosat ska det bli!
5. Värm mjölken.
6. Tillsätt alla ingredienser och rör ihop. Smaka av! Försiktig med pepparn.
7.Har du elvisp så kör lite med den men bara på svagaste powern och inte länge alls, Det ska bara bli lite poröst. Gör du det för länge så blir det klister (Qu, du vet vad jag menar.)
8. Garnera med lite persilja, Klart!

(Ursäkta för dåliga mått, ta hellre lite i taget och smaka av ofta. Parmesan är inte nödvändigt, du kan ha vitlök istället! Eller inget av det, är gott ändå.)

Pestofärsbiffar
Du behöver:
* 300 g soyafärs
* ½ gullök
* 2 pressade vitlöksklyftor
* ca 40 g fetaost
* två msk pesto
* 1 tsk Maizena och lite mjölk (inte supernödvändigt)
* 2 ägg
* Salt, ½ tsk kanske
* 1 krm svartpeppar
* 1 krm chilipeppar

1. Tina färsen
2. Hacka lök och fetaost
3. Rör ihop samtliga ingredienser ordentligt
4. Forma till små bollar, tryck ihop ordentligt så att det klibbar ihop och tryck ut lite, som biffar helt enkelt.
5. Hetta upp olja i en panna
6. Stek skiten! Vänd bara en gång per sida, annars går de sönder. Pass på så att du inte btänner dem! Om du inte gillar det, som jag gör, det är ju inte bra för dig.
7. Klart!



Avnjut med en liten sallad så ser det ut såhär när du nästan ätit klart!


 

Smaklig spis!



Kommentera mera:

Jag heter:
Glöm mig inte.

Min epost är: (hemlig)

Jag har en blogg också:

Erika, detta är vad jag vill säga dig:

Trackback
RSS 2.0