en liten tanke jag fick.

Kom precis att tänka på en sak när det gäller feminism. Vad är det som gör att man inte är feminist? Hur kan någon överhuvudtaget inte vara det det är ju så fruktansvärt fel att inte vilja att det är helt jämnställt? Det måste ju betyda att man är helt emot kvinnofrihet och vill direkt tillbaka till tiden där kvinnor inte fick jobba. Är det så? Eller kan det betyda att man inte känner att man behöver det. De jag kan komma på som går ut med att inte vara feminister som jag kan tänka på på rak arm är typ Kissie och Katrin Zytomerska. Och jag tar egentlige bara den senare i mitt exempel. En överstark kvinna som inte bryr sig ett skit om vad någon tycker om henne. Som tar vad hon vill ha och när hon blir nertryckt så låter hon aldrig det låta som att det är just för att hon skulle vara kvinna. Hon är antagligen lyckligt lottad för att hon inte blivit diskriminerad som kvinna eller är hon verkligen det?  För den människad blir istället hatad för att hon är så jävla uppkäftig. För att hon säger vad hon tycker och för att hon tycker så HIMLA FEL SAKER. Håll käft kvinna tyck inte så. Det fina med att ibland även gå in på kommentarsfältet är hur man kan konstatera att det inte är många män som går in där och uttrycker sitt förakt. Nej, det är nästan bara tjejer. Tjejer som blir så fruktansvärt provocerade av någon som tycker till och hävdar sig. Så kan man inte säga. Så kan man inte göra. Istället för att se att om alla hade varit lite mer så istället så hade ingen vetat vad ordet feminist var för att vi hade inte behövt det.

Postat av: maria

vad som gör att folk inte vill kalla sig feminister är för att det låter så dåligt. alla är för jämställdhet men ingen säger att jag är feminist. för då blir man typ skrattad åt. feminism handlar ju inte bara om att man får säga och tycka och skrika och skriva vad man vill, eller att inte låta sig bli nertryckt. i princip alla som provocerar blir ju hatade, och jag tror inte att man kan säga att om alla hade varit som katrin så hade inte feminism behövts.. om det nu var så du menade. det är lite väl förenklat tror jag. sen att alla borde ta plats och ta för sig som hon gör, det håller jag verkligen med om.

2010-04-27 @ 18:31:21
URL: http://mariao.blogg.se/
Postat av: Moa

Alla ser ju också på feminism olika. Medlemmarna i FI tycker nog gladeligen inte att femnism i mina ögon är samma som i deras. Sen har jg heller aldrig brytt mig så värst. Det man ser i många fall är att man vill tex. anställa kvinnor på en arbetsplats för att det finns för "många" män. Men är det inte då orättvist för männen att inte kunna söka denna tjänst bara för att de vill ha in kvinnor? Eller? Man ska väl anställa efter kompetens, inte efter kön. Och i vissa bransher är män mer intresserade än kvinnor och naturligtvis tvärtom. Alla ska givetvis ha samma chans att få ett jobb. Men att anställas bara för att man är kvinna är ju bara fel.



Ganska luddig kommentar men jag hoppas att du förstår vad jag menar.

2010-04-28 @ 18:20:01
URL: http://blogg.veckorevyn.com/moas
Postat av: maria

saken är den att anställer man efter "kompetens" så är risken att inga kvinnor kommer in på arbetsmarknaden - så är det ju NU och uppdelningen mellan könen är ännu skev. män anställer män eftersom man tenderar att anställa folk som är lika en själv, och därför är det jättesvårt att som kvinna kom in i en mansdominerad bransch. kvotering innebär dessutom att man kvoterar in det underrepresenterade könet när kompetensen är lika för de båda sökande. män kvoteras till exempel in bland dagis och förskola därför att de är underrepresenterade där, och man kan ju fråga sig om det verkligen är så att kvinnor och män intresserar sig för olika yrken eller om det är samhällets normer som gör att jag som kvinna automatiskt dras till ett jobb. det är intressant att fundera på. jag tror att alla yrken utförs som bäst när båda könen är lika representerade. tänk om det var så att det bara var män som intresserade sig för politik och alltså bara män som fick vara med och bestämma, då hade inte många förslag kommit fram som hade gynnat kvinnor. de som bestämmer och fattar viktiga beslut måste återspegla samhället och i samhället finns både kvinnor och män.



ursäkta lång kommentar.

2010-04-28 @ 21:58:29
URL: http://mariao.blogg.se/
Postat av: Erika

Det är väl kanske just det som gör att jag får så himla svårt att relatera till jämställdhets-"problemen". Jag har aldrig tyckt att det är speciellt kul att spela fotboll och playstation alltså typiska "killgrejer" utan föredrog dockor och liknande. Men kände aldrig någonsin att jag inte fick leka killekarna utan var ofta med på fotboll när jag kände för det (sällan) och spelade våldsspel på datorn. Jag har bara dragits till tjejlekarna, varför kan man ju spekulera i men jag känner inte att jag blivit uppfostrad till att känna så. Jag har ett yrke som är lika mans- som kvinnodominerat, kanske mer kvinnodominerat och varför jag, som kvinna, valt att jobba med kläder kan man också spekulera i. Jag vill inte jobba med bygg och liknande "mansgöra". Klart att det finns de som vill det och jag är helt säker på att de får det också, kanske får jobba lite hårdare men det behöver inte vara negativt. Vad jag försöker säga är att jag tycker det, av sig själv, utvecklas åt rätt håll. I takt med att kvinnor blir mer självständiga och skiter fullständigt i vad som är normer så skiter männen också i det och det blir mer och mer jämställt.



Men, dessvärre tror jag också att fullständig jämställdhet innebär döden åt gammaldags romantik och uppvaktning. Nu blir det kvinnan som kommer hem med blommor till mannen och på bröllopsnatten, där båda är lika klädd för det är ju inte speciellt jämställt att man ska klä sig annorlunda bara för att man är man/kvinna, är det kvinnan som bär mannen över tröskeln. "Det är väl inget fel med det", säger ultrafeministen. Och det kan man förstå med tanke på att hon antagligen ändå tänker bära en kvinna över tröskeln och förmodligen är ganska maskulint byggd ändå. Men jo, det är något fel med det, säger jag.

2010-04-30 @ 12:50:20
URL: http://eurika.blogg.se/
Postat av: Erika

Och nej, jag menade inte att alla borde provocera och göra folk förbannade. Jag idkar endast på just det att stå upp för sig själv och inte ta någon skit. Sen är det lite kul krydda med provokation kan jag tycka.

2010-04-30 @ 12:52:21
URL: http://eurika.blogg.se/

Kommentera mera:

Jag heter:
Glöm mig inte.

Min epost är: (hemlig)

Jag har en blogg också:

Erika, detta är vad jag vill säga dig:

Trackback
RSS 2.0