hur man inte behöver göra för att bli anställd i Danmark. eller jo, men bättre.

Whoa, jag är helt slut. Min dag började klockan 08.00 när jag borde ha vaknat vilket jag gjorde men valde sen att somna om igen för det här med att stressa är ju bara roligt och skönt så jag gick upp halv nio istället. Efter dusch och fixelifix så gav jag mig ner på stan och fixade personbevis. Varför? Jo, för att om man ska ha ett konto i Danmark (vilket fordras om man ska kunna få lön i Danmark) så måste man ha personbevis, pass, kontrakt till ett jobb och ett danskt personnummer. Det enda jag hade när dagen började var ett pass.

Personbeviset gick snabbt så några minuter (närmare bestämt en halvtimme och ja, det är snabbt jämfört med vad allt annat tagit idag) efter att jag stack hemifrån satt jag på tåget mot Kopenhavn och snart var jag även på Zara, dock så gick jag en omväg dit så jag fick mig en ofrivillig rundvandring i köpcentret. Hur som haver, på Zara fick jag hälsa på mina framtida kollegor och skriva på lite papper och plötsligt var jag påväg in till Centralstationen för nu skulle jag ju fixa danskt personnummer på skatteverket och för att göra det måste man åka till SKAT som ligger vid Sluseholmen med linje 30. Jag bad chauffören att säga till mig när vi var vid Sluseholmen och det var inga problem. Så där sitter jag, solen skiner och jag har Mew i öronen - frid och fröjd. Bara det att när man har musik i öronen så hör man inte vad busschauffören säger och det är inte som jag hade inbillat mig, han kommer inte komma och eskortera mig av bussen.

Innan jag visste ordet av så hade jag suttit på bussen i 40 minuter och anade ugglor i mossen så jag fick ju gå och fråga om det var så att vi börjar närma oss sluseholmen. Nä! Där har vi redan varit för längesen och han gjorde väldigt klart för mig på lite upprörd danska (som mest låter som att han är fly förbannad) att han hade sagt till i högtalarna när vi var där, mitt fel att jag inte hörde på. Nåväl, jag fick sitta kvar där och lyssna på musik hela rundan och en timme senare var vi tillbaka till Sluseholmen och nu sa de väldigt klart och tydligt i högtalarna: SLUUSEHOLMEN SKAATECENTER (danska)! och jag släntrade av bussen. Gick fel igen och fick fråga mig fram och sen visade det sig, 10 minuter senare, att huset jag skulle till låg precis bredvid busshållplatsen.

Själva skattepapperfixet gick som på räls men jag missade såklart bussen precis när jag var klar så jag fick vänta en halvtimme till. Klockan var nu 3 och jag hade valsat runt i fyra timmar och började känna mig lite hungrig. Men nej, nu var det ju dags för bankärenden för nu skulle vi ju fixa konto i Danmark så att vi kunde avsluta jobbavtalet. Först gick jag till fel bank så jag fick gå jättelångt för att komma till rätt bank och väl på banken tog det ungefär en halvtimme av skriverier och oförståelig danska innan jag äntligen kunde komma tillbaka till Zara.

Där fick jag färdigt allt och klart för mig vad som gällde. Jag är alltså nu en anställd människa igen och hoppas på att få börja så fort som bara möjligt. Och detta måste officiellt vara det längsta och mest ointressanta inlägg som någonsin skrivits, dock behöver ni aldrig mer undra hur man går tillväga om man vill bli anställd i Danmark.

Nu måste jag vila huvudet för jag fick huvudvärk av att återuppleva detta.

Postat av: ryskroulette

Du inser väl att du kunde gått 5 min ner till bellacenter, ta buss 5 min för att komma till skatöresund? ;b

2009-09-18 @ 12:26:52
Postat av: SAn

najs blogg! och vad kul att du fick jobbet!! :)

2009-09-24 @ 15:59:32
URL: http://www.mynameissan.blogspot.com

Kommentera mera:

Jag heter:
Glöm mig inte.

Min epost är: (hemlig)

Jag har en blogg också:

Erika, detta är vad jag vill säga dig:

Trackback
RSS 2.0