linsgryta gottigtott.

Ni anar inte vilket ryck jag fick fått de senaste timmarna. Det här glaset vatten gjorde susen för plötsligt hade jag fixat kaffe, svept det och fått på mig joggingkläderna. Nu har jag tränat 40 minuter, duschat, satt igång tvätt, haft storkok och städat köket. På två timmar!

Jag gjorde mig en megastor linsgryta som faktiskt blev riktigt lyckad. Kan ju skriva ut recept om någon vill göra något liknande:

2 dl okokta röda linser
½ stor lök eller en liten
2 vitlöksklyftor
2 morötter
2 brukar krossade tomater
1 grönsaksbuljongstärning
1-2 dl fryst hackad spenat
salt, typ en halv tsk
lite peppar, kanske ett krm
lite cayenne
lite curry, ja bara kasta på lite. starkt ska det vara

Gör såhär:
Koka linserna som man ska, fast inte riktigt hela koktiden så att de fortfarande är lite hårda. Hacka löken och fräs den i lite smör, tärna morötterna och kasta på dem också, pressa vitlök och rör ihop med fräst lök och halvfrästa morötter. Häll på krossade tomater och smula i buljongen för att sen krydda enligt behag. I med spenaten! Låt koka upp för att sen puttra på tills morötterna nått önskad konsistens (typ 5-10 minuter), spenaten ska också vara heltidnad, och häll sedan på linserna och blanda väl. Servera med pasta, ris eller kanske cous-cous? Jag tog spagetti, super!

Det ser lite ut som något som redan varit nere om.


Men det smakade det minsann inte som! Så gott så gott och så nyttigt så.

Postat av: maria

haha älskling. sista bilden är fabulous.

2009-09-14 @ 21:01:01
URL: http://mariao.blogg.se/

Kommentera mera:

Jag heter:
Glöm mig inte.

Min epost är: (hemlig)

Jag har en blogg också:

Erika, detta är vad jag vill säga dig:

Trackback
RSS 2.0