blev en hel novell om sin åsikt. såhär tycker jag.

Är just nu hos mina föräldrar i Tomelilla igen då jag imorgon ska skriva under lite papper osv för det är ju somsagt snart dags för lägenhetsköp. Och som vid flera andra tillfällen så blir det politiksnack kring matbordet. Det blir hetsiga diskussioner och ditten och datten men på ett kanska skönt sätt för vi håller med varandra men hetsar upp oss själva.

Kom och tänka på en sak som jag fått lära mig av mina föräldrar och kom sen att tänka på vilken skillnad det blivit de senaste åren. Mina föräldrar har lärt mig att man inte pratar öppet om vart man står politiskt, helst inte. Det är bara inte sånt man pratar om. Och lika så med inkomst - Det håller du för dig själv. Men så är det väl inte alls nu längre? Nu fullkomligt SKRIKER folk ut sin politiska läggning och är inte ett dugg rädda för att prata illa om de som inte tycker som du (undertecknad är inräknad bland "folk" där). När det gäller lön så är det nog den första frågan man får när man pratar om sitt jobb "Jahaa, då tjänar du massor där?" och där räcker det inte att man säger "Jodå, helt okej" utan personen vill gärna ha en relativt utförlig inkomstredovisning.

Jag tycker att det är bra att vi är så öppna nu förtiden. Håller absolut inte med FRA-förslaget om att vårt privatliv ska kunna vara tillgänglig för alla utan att man ska välja själv vilket man vill avslöja eller inte. Och där kommer vi in på vad jag egentligen skulle prata om i det här inlägget. Jo, min politiska läggning. Jag har inget problem alls med att berätta om det och inte heller om min inkomst. Jag föredrar att avslöja det för att förstärka min åsikt. Jag är liberal och jag tjänar ca 10 000 i månaden. Och anledningen till att jag berättar det är för att spräcka det där URKASSA argumentet att alla högerpartister är rika svin som vill roffa åt sig mer (och JA, det är inte en överdrift för jag har haft samtal med så dumma, studentfattiga/arbetslösa vänstrare som inte har något annat argument än det). Jag är högerpartist för att jag vill välja själv.

Jag säger inte att jag är konservativ höger som vill ta bort all skatt och skapa lika stora samhällsklyftor som förr, det är det nog väldigt få av de allierade som vill. Men att läsa grodor om Sahlin om att S vill höja skatten med flera procent. Det gynnar inte någon! Eller jo, de arbetslösa men snälla, snälla, snälla - inte ska väl de ha det lika bra som någon som jobbar heltid varje dag? Är det rättvisa?

Vi lever väl ändå i en tid som vi ska vara otroligt nöjda med att vi lever i. Människan är friare än någonsin med homoäktenskap, blåa tröjor till flickbebisar och könsbyte hit och dit och även den arbetslöse lever i en genrell lyx i Sverige, kanon om du frågar mig! Varför vill någon roffa tillbaka den här friheten så att staten förvaltar vad du ska göra med dina pengar? Klart alla ska hjälpa till till viss del så att vi kan fortsätta med betald skola, fri tandvård till 20 och så pass billig vård som vi har nu. SJÄLVKLART! Och många andra saker är skatten också bra. Men att jag som skattebetalare ska behöva betala för t.ex. att omogna vänstrare går och demonstrerar till höger och vänster. Det är bara absurt. Det kan de betala själv. Eller just det, det kan de ju inte.


Postat av: maria

det är så jävla svårt alltihop. givetvis vill jag hjälpa de utsatta i samhället (just nu är jag utsatt i samhället), men jag vill såklart inte höja skatterna så att arbetslösa får det bättre och kanske struntar i att jobba alls för att de kan leva på bidrag. så kan vi ju inte ha det. skattebetalare ska inte behöva betala för utsatta. men just nu får jag ju ingenting alls, har ingenting. jag skulle gärna vara en slitande skattebetalare men får inte. vet inte riktigt vad jag vill ha sagt. att jag står mitt emellan allt det här, med en fot på varje sida kanske.

2009-11-11 @ 19:38:55
URL: http://mariao.blogg.se/
Postat av: maria

ps. vi har ju iofs redan haft vår hetsiga politik-diskussion. som jag gärna fortsätter på en dag!

2009-11-11 @ 19:39:47
URL: http://mariao.blogg.se/
Postat av: Eurika

Ja, absolut. Men de arbetslösa har det bättre i sverige än de har det någon annanstans redan. Och den planen som S har på skattehöjandet är inte för att gynna arbetslösa heller. Det som är så tråkigt är att högern har fått makten precis när vi har det som sämst och fler är arbetslösa och då tror de arbetslösa att en vänstermakt hade varit räddningen och röstar vänster utan att riktigt veta vad S tänker lägga sina nya skattepengar på.

2009-11-11 @ 20:44:24
URL: http://eurika.blogg.se/

Kommentera mera:

Jag heter:
Glöm mig inte.

Min epost är: (hemlig)

Jag har en blogg också:

Erika, detta är vad jag vill säga dig:

Trackback
RSS 2.0