jag är bara förtvivlad.

Det finns inget som gör mig så upprörd som när människor behandlar djur illa. Att människan är så äckligt jävla självisk gör att jag bara vill dö vilket jag nog kommer göra ändå för jag skäms ihjäl för att jag är en av dem. Fy fan. Jag hoppas vi bara utrotas fullständigt av våra egna avgaser och atombomber.

Flår djur för att vi tycker det är "fint" med päls.
Plockar gäss levande för vi vill ha kvalitet på vårt dun.
Föder upp djur i mängder bara precis för att döda dem.
Och så vidare och så vidare.

Det som nästan äcklar mig mest är den här inställningen till grisar som blev skållande utan att ha blivit dödade först. Hur människor tycker det är för jävligt och blablabla så kan man inte göra. Tänk så kände de något? Men de blir ju ta mig tusan skållade varje dag. Otur för de där grisarna att de inte fick halspulsådern avskuren. Otur för dem. Det är inte så att folk tycker det är vidrigt att fruktansvärt mycket grisar varje dag blir upphängda och får ett snitt i halsen för att sen tappas ut på blod. Det är så slakten går till. Tycker ni inte det är vidrigt?! Nej, för de lider i alla fall inte. Den barmhärtiga människan lät inte grisarna lida i alla fall. De känner ingenting.

Men vet ni vad? Då kan vi väl ta livet av alla gravt utvecklingsstörda människor också som inte tänker och känner som andra människor. Det tycker jag att vi kan göra. Bara söv ner dem, skär upp halsen, tappa dem på blod och skålla dem. Vi gör det. Kan säkert göra bra trummor av deras hud eller något sånt.

Jag fattar det bara inte. Tar gärna diskussioner om detta. Jag vill förstå hur detta kan vara okej.

Postat av: Skinhead Barbiedoll

Det jag har att säga är: jag är ett rovdjur. Så ibland tar jag mig kött. & oavsett rovdjur tenderar jakten, slakten &såvidare vara småvidrig. Så även när människan vill ha mat.

2009-03-23 @ 12:55:46
URL: http://thompikissandtell.blogspot.com
Postat av: Niki

Verkligheten suger :(



Jag har 3 syskon som är vegetarianer. Får höra en hel del om vad som är rätt och vad som är fel.

Och självklart är det fel att ha en pälsindustri.

Vi lever inte i grottor längre. Vi är inte beroende av päls för att inte frysa ihjäl.



Vad tycker du om dun? I vissa länder i "Mellaneuropa" plockas gäss levande. När

fjädrarna rycks loss brukar huden också följa med.

Arbetarna syr gässen i skinnet utan bedövning för att stoppa blödningen.



Dunet levereras till Svenska företag:

Åhlens, Jysk..



Det var en dokumentär om detta ämnet på TV för drygt en månad sedan. Var verkligen en "eye opener" för mig.



Ha d bra !

2009-03-23 @ 13:43:13
URL: http://nikideluxe.blogg.se/
Postat av: Niki

Förresten, helt utanför ämnet,

tack för din kommentar i min blogg.

Det VAR för pråligt :D !!

Har ändrat det nu!



Tack! :)

2009-03-23 @ 13:48:20
URL: http://nikideluxe.blogg.se/
Postat av: Hanna

Problemet är att människor gillar att leva i föreställningsvärldar. Biffen på min tallrik är tillagat enligt mormors väldoftande recept och har aldrig varit en ko som fick skallen inbankad av ett järn. Eller en elpistol uppsticken i underlivet.

Den smakar riktigt saftigt, biffen, är det koriander?



Ungefär så förhpller vi oss till maten.

Det är naivt att befara sig över hur djuren behandlas om man sakmtidigt inte har problem med att äta industriproducerat kött.



Första steget är boykott.

Sen kan vi förfäras över de stackars liven



2009-03-23 @ 16:19:20
URL: http://haranguesbyhanna.blogspot.com
Postat av: elin

jag blir mest förtvivlad för jag inte vet vad jag ska göra mer än att inte äta kött, använda päls, skin eller dun. Vad ska man göra mer liksom? huu :(

2009-03-23 @ 16:25:08
URL: http://elinwahlgren91.blogg.se/
Postat av: Eurika

Hanna:

Det är precis så det är ju! Jag hade inga problem med duntäcke och dunjackor innan jag fick reda på att gäss plockas levande. Men visst visste jag att det kom från gäss. Att de blev plockade, döda eller levande, för att jag skulle få lite extra värme på natten.



Jag tror på boykott! Äter inte kött själv, inte bara för djurens skull utan jag tycker faktiskt så mycket mer om vegetarisk mat. Alternativet till boykott är ju att man skär ner på det bara. Så måste ju massproduktionen bli lite mindre extrem.



Men det känns ju omöjligt.

2009-03-24 @ 00:03:26
URL: http://eurika.blogg.se/
Postat av: Hanna

Eurika:

Det är inte alls helt omöjligt att påverka genom att göra lite mer aktiva val. Om boykott känns för drastiskt går det alltid att välja kött från lokala gårdar eller välja att endast äta vilt osv. Det är dock enkelt att välja bort massproducerat kött när du rullar kundvagnen på ICA.



Tyvärr, som dokumentären visade, så handlar det om så många fler olika produkter än rent kött.

Duntäcken, NIKE skor och räkor från LIDL. Vi måste bli medvetna och lära oss prioritera. Det handlar om all konsumtion egentligen, inte enbart djur. För allt hänger ju ihop.



Konsumtionen är ett gift som fördummar oss. I dessa tider av eokonomikris ser vi oftast endast om vårt eget hus genom att täka på prislappen när vi handlar. Detta ger kraft åt lågprisproducerat och industriellt, just det som vi medvetna konsumenter vill undvika. Hela det ekonomiska systemet bygger på orättvisor och smärta. För att uppnå förändring har vi alla ansvar att ta aktiva konsument val..så att samhället kan vakna ochrevolutioneras från grunden.

2009-03-25 @ 14:19:27
URL: http://haranguesbyhanna.blogspot.com

Kommentera mera:

Jag heter:
Glöm mig inte.

Min epost är: (hemlig)

Jag har en blogg också:

Erika, detta är vad jag vill säga dig:

Trackback
RSS 2.0