Ååå 156!



Ser ni?
Så vackert magiskt att jag får tårar i ögonen. Ah
Faktiskt inte alls meningen. Bara blev så!

Postat av: Isabella

Vegetarian? Vegan?



Om man äter kött så måste ju djuret dödas på ett eller annat sätt. Djuret måste leva på ett eller annat sätt.



Jag tycker det är FÖR JÄVLIGT att djur torteras. Att de plockas/flås utan att slaktas först. Att de föds upp i en liten bur tillsammans med 100 andra individer. MEN jag ska försöka hålla mig till ämnet, för ditt ämne handlade inte om hur de föds upp, utan hur de dödas.



OM man äter kött, vilket jag vill tro människan är skapt att göra, så måste djuret dödas, återligen, på ett eller annat sätt. Jag tycker endast ETT sätt borde existera, och det är självklart på det MINST plågsamma sättet.

Vi kan inte veta, men vissa säger att vissa sätt inte känns alls. Det har jag svårt att tro, men det finns tyvärr bara ett sätt att äta kött på, och det är att döda djuren.



Jag försöker att undvika kyckling (som jag vet föds upp på ett groteskt sätt) men visst äter jag det ibland. Om det hade funnits ett bra alternativ: att köpa kött där man VET att de fötts upp på ett humant sätt hade jag ABSOLUT valt det alternativet! Jag gillar inte nötkött, så det äter jag inte...kossorna går fria från mig. Jag dricker och äter iofs mejeriprodukter, och hur kossorna blir behandlade som mjölkkor vet jag inte.

Jag tror att skära av halsen på grisen är det bästa sättet att slakta den på, även om det kan låta groteskt. Whichever way works best, that is least painful for the animal, I support!



Men vi måste erkänna att människan är köttätare/rovdjur som äter kött, och det finns bara ett sätt, och det är att döda djur.



(Som sagt tycker jag att frågan hur de behandlas när de föds upp är väldigt viktig, och jag önskar att hela den här industrin inte var så tabubelagd. Att vi som konsumenter hade mer info om vad som egentligen händer på gårdarna.)



/Isabella

2009-03-23 @ 13:09:20
URL: http://isabella.blogg.se/
Postat av: Eurika

Självklart tycker jag att frågan om hur djuret lever är minst lika viktigt som hur det dödas. Absolut viktigare.



Det argumentet "människor är rovdjur" det hör jag hela tiden. Och jag dömer inte folk som äter kött, det är naturligt och inget fel med det. Men vi är också växtätare och jag är vegetarian och klarar mig alldeles utmärkt med det. Jag är inte stenhård heller, äter ibland kalkon t.ex. och om jag skulle få i mig något med annat kött så hade jag inte låtit världen gå under för det.



Det som gör mig förtvivlad är massproduktionen. Hur människan tar sig dessa friheter att föda upp djur bara för att få dem dödade. Visst, vi är inte de enda varelserna som dödar för att få mat, men sättet vi gör det känns bara så himla fel. Egentligen är det inte bara köttindustrin som gör mig förtvivlad. Det är bara människan. Alla friheter den tar sig bara för att de ser sig som bättre än alla andra varelser. Som att den är den enda som betyder något.



Bara att veta att folk bryr sig. Att människan tar sitt ansvar som mäktigast på jorden. Du verkar ju absolut ta ditt ansvar bara genom att tänka på det. Äta mindre kött och bry sig. Man måste inte sluta äta kött helt, det är upp till var och en. Men det är liksom inte så, att människan måste döda för att överleva. Det finns andra sätt också. Bara genom att låta bli kött ett par dagar i veckan hade ju gjort att mindre djur föddes upp för att dödas och man hade kanske haft mer plats för att ta hand om de som föds upp?

2009-03-23 @ 13:45:37
URL: http://eurika.blogg.se/
Postat av: Isabella

Vegetarian? Vegan?



Om man äter kött så måste ju djuret dödas på ett eller annat sätt. Djuret måste leva på ett eller annat sätt.



Jag tycker det är FÖR JÄVLIGT att djur torteras. Att de plockas/flås utan att slaktas först. Att de föds upp i en liten bur tillsammans med 100 andra individer. MEN jag ska försöka hålla mig till ämnet, för ditt ämne handlade inte om hur de föds upp, utan hur de dödas.



OM man äter kött, vilket jag vill tro människan är skapt att göra, så måste djuret dödas, återligen, på ett eller annat sätt. Jag tycker endast ETT sätt borde existera, och det är självklart på det MINST plågsamma sättet.

Vi kan inte veta, men vissa säger att vissa sätt inte känns alls. Det har jag svårt att tro, men det finns tyvärr bara ett sätt att äta kött på, och det är att döda djuren.



Jag försöker att undvika kyckling (som jag vet föds upp på ett groteskt sätt) men visst äter jag det ibland. Om det hade funnits ett bra alternativ: att köpa kött där man VET att de fötts upp på ett humant sätt hade jag ABSOLUT valt det alternativet! Jag gillar inte nötkött, så det äter jag inte...kossorna går fria från mig. Jag dricker och äter iofs mejeriprodukter, och hur kossorna blir behandlade som mjölkkor vet jag inte.

Jag tror att skära av halsen på grisen är det bästa sättet att slakta den på, även om det kan låta groteskt. Whichever way works best, that is least painful for the animal, I support!



Men vi måste erkänna att människan är köttätare/rovdjur som äter kött, och det finns bara ett sätt, och det är att döda djur.



(Som sagt tycker jag att frågan hur de behandlas när de föds upp är väldigt viktig, och jag önskar att hela den här industrin inte var så tabubelagd. Att vi som konsumenter hade mer info om vad som egentligen händer på gårdarna.)



/Isabella

2009-03-26 @ 21:26:31
URL: http://isabella.blogg.se/

Kommentera mera:

Jag heter:
Glöm mig inte.

Min epost är: (hemlig)

Jag har en blogg också:

Erika, detta är vad jag vill säga dig:

Trackback
RSS 2.0