min och katinkas fina jul.

Jaha, då var julen över! Eller inte riktigt för det är ju faktiskt juldagen. men det roliga (förutom resterna) är över. Inte för de amerikanska kidsen dock. De är mitt uppe i det. Klockan måste ju vara runt 2 på natten där så där ligger säkert en massa förväntansfulla barn och väntar på att höra tomten ramla ner genom skorsstenen nu.

Jo, det där med att inte få julklapparna förrän på juldagen. Det tycker jag låter mycket mer logiskt än att tomten skulle gå runt i alla hus på julafton. Öppnar för mycket mer tvivel det där. Hur fixar han det där? Hur hinner han stanna hos alla och dela ut alla julklappar SAMT dansa en juldans... Jag såg själv min lilla brorsdotter katinka, som är i den mest troende åldern nu, titta på tomten med ögonen fulla av beundran men också tvivel. Är inte den där tomten ruskigt lik min farbror? Äh, det var ändå bedårande. Sen efter åt tog jag henne till mig och tittade henne djupt in i ögonen och sa. "Katinka, såg inte du att det inte var någon riktig tomte? Det var johannes ju! Det finns ingen tomte. Fattar du det? Han finns inte!" Sen skrattade jag jättehögt. Katinka grät jättemycket.

Nädå. Men jag hade förmodligen fortfarande trott på tomten om han hade varit hos oss under natten och julklapparna bara VAR där på morgonen. Nu kan jag ju inte ändra på svensk dålig tradition. Jag bara säger det.

Från lillejulafton med mina halvbröder:



Från julafton med kusiner och mormor:


Oh vad naturligt glada vi alla ser ut. Julglädje? Sann sådan!

Dock fick jag en attack av mina hormoner runt 11-tiden vilket lämnade mig i våldsamt gråt ca 10 minuter. Varför? Jag tyckte synd om de som inte fick några julklappar och jag kände mig varm men ville inte ta av mig för jag kände mig ful då. Helt normalt.
För vissa.
Under vissa dagar på månaden.
jahapp...

Jag har i alla fall haft en riktigt fin jul iår!


Kommentera mera:

Jag heter:
Glöm mig inte.

Min epost är: (hemlig)

Jag har en blogg också:

Erika, detta är vad jag vill säga dig:

Trackback
RSS 2.0