ge en och få tusen tillbaka.

Satt och läste Katrin Zytomierskas blogg och såg att det hänt något jippo och det var ju hennes initiativ till julklappar till fattiga barn och blir så varm i magen. Lite kort så handlar det om att hade hon läst om hur många fattiga barn det finns i Sverige och beslutat sig för att göra något åt det, så hennes plan var att köpa julklapp till 35 barn för max 300 kronor och det skulle vara föräldrar som skickade in och förklarade sin situation lite kort och sammanlagt så skulle hon lägga 10,000 kronor på det. Det är mycket pengar! Ingen kan säga någonting om det. Jag blir alldeles varm i magen och klickar in på kommentarsfältet, men då förvandlas den varma känslan till en kall klump.

Många av kommentarerna hon får är i stil med "du ska inte tro att du är något jävla helgon, du röstade på moderaterna och har inte rätt till att bli förvånad över att det finns fattiga barn!!". Vad är det för ena jävla idioter som tänker såhär? Att en god gärning, som denna, skulle vara något ont och förjävligt bara för att man röstat på ett visst parti? Att barn, som annars inte hade fått någon julklapp, med hjälp av detta kommer att bli glada på julafton? Det är en så fruktansvärd tråkig inställning som gör att folk inte alls känner för att dela med sig. Kvittar vad man säger, på gott och ont, goda handlingar gör att man mår bättre över sig själv men varför är det så fel? Visst, Katrin vinner PR som fan på det och visst hon hade absolut kunnat ge så mycket mer av sina pengar men hon kunde också ha struntat i att ge något alls, som de flesta gör!

Men vad viktigare är: Just en sån här gärning av en offentlig person, gör att folk reagerar. PR är alltså ingen dålig grej alls, som folk verkar vilja få det till. Som om det vore fel av henne att göra något gott och samtidigt vinna på det själv. Jävla jantelag! Sist jag var inne och kollade så hade hennes 10,000 blivit till 85,000 av andra som hjälper till och är säkert över 100,000 vid det här laget. Företag älskar idéen och skänker leksaker. Detta hade inte hänt om inte någon tagit första steget. Att det är någon som röstade på moderaterna eller om det varit någon från SUF är väl helt jävla oväsentligt? Godhet föder godhet! Jaså, den gamla klyschan? Ja, den är så jävla bra! Lev efter den!



Nu ska jag låta lite bitter också.

Just det här att det skulle vara moderaternas fel att barn sitter utan julklappar... Trångsynt någon? Tycker det är förbannat okunnigt att skylla all världens orättvisor på ett parti. Det är just en sån inställning som gör att man inte kommer någonstans - när man spenderar all sin tid åt att vara förbannad och klaga och själv inte gör något åt det. Skaffa utbildning, skaffa ett vettigt jobb, jobba som fan så att du får pengar så att du själv kan skänka pengar åt de som behöver det. Höga skatter och sån skit leder inte till att fattiga får så mycket mer pengar, det handlar om några hundralappar per boende. De som är fattiga idag var inte välbärgade bara för att det var ett vänsterstyre. Tro inte det. De har bara fått en syndabock nu och det känns ju skönt för dem.

Det har ju inte med det att göra! De här riktigt fattiga människorna är de som misslyckats att komma in i samhället och vems fel det är är helt oväsentligt det med men jag kan sätta min högra hand på att majoriteten (läs. majoriteten, inte de tio olyckliga undantagen som media fokuserar på) av de som är så fattiga spenderat mesta delen av sin tid åt att ta emot bidrag efter bidrag istället för att lyfta rumpan, och när de nu inte får sina älskade bidrag så blir det såklart jobbigare. Men istället för att ta tag i sina liv och göra något åt det så är det enklare att klaga, tycka synd om sig själva och kasta skit på ett jävla parti som egentligen inte kan göra någonting. Så blir det ju, om man lägger hela sitt öde i andras (läs. statens) händer, det går åt helvete. Vad jag försöker få sagt är - Var och en har ansvar för att ta tag i sitt eget liv. Att skylla det på andra leder absolut ingenstans.

Så, det var nog allt det.

Postat av: eliiiiin!!!

tack för att du också uppmärksammade alla idioters jävla kommentarer! jag satt i förrgår en hel kväll och eldade upp mig och svor så att jakob blev riktigt irriterad på mig för att jag läste UNDERBARACLARAS jävla inlägg om katrins "påhitt" - återigen där gör hon det till något politiskt och klankar ned på det moderata! varför dra till politik överhuvudjävlataget undrar jag?! kan man inte bara få göra en välgärning för att man har lust och sen är det bra med det? AAAAH

(ses snart, min blåa vän) ;)

2010-12-08 @ 13:47:04
Postat av: christine

taaaaaaaaaaaaaaack för det här inlägget erika!!

2010-12-08 @ 14:41:22
URL: http://qusans.blogg.se/
Postat av: solidariet!!!

detta är skrämmande. hur kan du se på något så svårt och stort som fattigdom såhär banalt? om du vågar titta närmare på problemet, så har det inte med några hundralappar hit och dit att göra och staten är inte någon toalett som bara spolar ner folks pengar. det handlar om hur hela samhällssystemet ser ut. det kallas för KLASSKLYFTOR! och om du vet vad det innebär så vet du nog också hur förödande det är för människorna. vi alla är en del av ett kollektiv och vi alla ska hjälpas åt. det du tror på är ju ren girighet, egosim, förtryck, orättvisa och ohjälpsamhet. liberaler har ju ingen human mänskosyn överhuvudtaget! ta han om din egen skit och sköt dig själv!

2010-12-08 @ 22:59:08
Postat av: Anonym

jag mår illa....

2010-12-08 @ 23:07:37
Postat av: Erika

Nu är det ju tur att man inte tycker likadant. Din syn på girighet är att man själv ska få bestämma vad man spenderar egenintjänade pengar på och min syn på girighet är när man tycker att man ska ha en massa pengar utan att tjäna dem själv.



Märk mycket väl att jag inte heller tycker att folk ska leva på gatan, det är mycket olyckligt att det blivit sådär men att säga att det är mitt fel eller någon annan som inte tycker som du är absolut orättvisa för mig. Och vi lever faktiskt i ett land där vi redan skattar över 30% och som liberal tycker man visst att det är bra med skatter - till sånt som behövs. Men inte till slashasar som inte lyfter rumpan.

2010-12-08 @ 23:44:17
URL: http://eurika.blogg.se/

Kommentera mera:

Jag heter:
Glöm mig inte.

Min epost är: (hemlig)

Jag har en blogg också:

Erika, detta är vad jag vill säga dig:

Trackback
RSS 2.0